Sandero 2020 – un mare salt pentru Dacia

Iată un lucru pe care îmi doream să îl fac de mult timp – să introduc pe acest blog și teste auto, mașinile fiind un subiect care mă pasionează încă din copilărie. Acest lucru s-a întâmplat acum și nu oricum – la an nou am testat o mașină nouă: cu ajutorul celor de la Condorul, concesionar Dacia – Renault în județul Călărași, am testat noua Dacia Sandero 2020. The Stepway flavor.

Cu actuala generație de Sandero, Dacia a devenit mai îndrăzneață, renunțând la designul pur funcțional. În sfârșit, nici de la distanță, nici de la apropiere, nu mai ai de-a face cu ceva care să strige „ieftin”. Acum poți confunda noile modele Dacia cu ale altor producători (nu doar cu Renault Clio, cu care împarte platforma tehnică), ceea ce este un punct forte pentru marca autohtonă. Sandero 2020 are o grilă frontală mult mai agresivă decât generația anterioară, în special varianta non-Stepway, însă modelul Stepway are capota sculptată mult mai impunător, ceea ce îi scoate în evidență caracterul de crossover.

În stilul Stepway, noul Sandero 2020 are protecții negre de plastic în jurul proiectoarelor, la praguri și la roți, care îi dau o doză în plus de masculinitate. Pe lângă acestea mai are jante de 16″ (spre deosebire de cele de 15″ ale variantei non-Stepway) și o gardă la sol mărită. Blocurile optice cu led, redesenate, mă duc și ele cu gândul la un automobil mult mai scump și de proveniență germană, să zicem. Nu în ultimul rând, modelul testat de mine, cu nivelul de echipare Comfort, este dotat și cu carcase oglinzi retrovizoare în culoarea caroseriei și bare de pavilion modulabile.

Pătrunzând în habitaclu, nu ai niciun element care să îți amintească de generațiile precedente ale Dacia. Consola centrală este complet redesenată, având acum un aer mai sportiv și futurist, iar deasupra consolei centrale te întâmpină ecranul tactil Media Display. Volanul, îmbrăcat în piele, a căpătat o grămadă de butoane (nu mai știu exact cum arăta generația precedentă, a trecut ceva timp de când am urcat în ea), inclusiv pe cele de control al display-ului din bord care arată consumul, butoane care se aflau pe maneta din dreapta volanului la mașina condusă de mine din generația precedentă. Maneta schimbătorului de viteze este stilizată elegant, iar scaunele dau și ele impresia că te afli într-o mașină (ceva mai) sportivă. Spre deosebire de generațiile precedente, controlul electric al oglinzilor nu mai e nici între scaune, nici lângă volan, ci se află acum pe portieră. Un lucru mic, dar care mie mi se pare de impact, este că poți dota această mașină cu un suport de telefon între volan și Media Display (deși modelul testat de mine nu dispunea de el), având și un port USB în acel loc. Am constatat că avea și cameră pentru parcarea cu spatele, deci chiar e o mașină plină de tehnologie.

Pe partea de confort încă ai un indiciu că te afli într-o mașină care își propune totuși să fie accesibilă ca preț pentru un număr cât mai mare de oameni – plasticul de pe bord, de pe uși etc. Plastic care însă nu este neplăcut la atingere și este chiar plăcut la privire. Dar noul Sandero 2020 m-a mai surprins cu ceva față de generațiile precedente: poziția de condus. Mi-am găsit foarte ușor poziția potrivită și fiecare manetă și comandă era unde ar trebui să fie, într-o poziție ușor accesibilă, cu excepția reglajului spătarului scaunului, care mi s-a părut cam prea în spate și un pic cam greu de nimerit cu mâna între scaun și stâlpul central al mașinii. Deși nu am folosit asta nici la generația anterioară, este bine de știut că volanul este reglabil atât pe înălțime, cât și în adâncime.

Înainte de a trece la partea următoare a testului, câteva cuvinte despre trecutul meu automobilistic. Poți spune că sunt un începător, am obținut permisul în 2019 și doar întâmplarea face că am condus 3 din cele 4 modele anterioare de Dacia Logan. La capitolul mașini străine am bifat doar un Volkswagen Golf IV și, per total, nu am condus foarte mult.

Două dintre Daciile conduse de mine erau echipate cu motor pe benzină plus instalație GPL. Însă niciuna dintre acestea nu avea motor de un litru. Și asta este prima mea durere în legătură cu Sandero 2020 Stepway, care, în varianta testată de mine, era echipat cu motorul ECO-G 100, un motor de 100 de cai putere, care vine din fabrică și cu instalație de gaz; acest motor este legat la o cutie manuale în 6 trepte. După cum spuneam, nu sunt expert, nu am condus foarte mult, însă parcă am reușit să-l omor prea ușor la plecarea dintr-o rampă care nu mi s-a părut a avea un unghi foarte mare. Însă aici m-a ajutat funcția Start/Stop care repornea motorul automat cât timp aveam piciorul pe pedala de ambreiaj. A trebuit să turez motorul un pic mai mult pentru a pleca de pe loc decât la celelalte Dacii pe care le-am condus, însă odată plecat nu am mai avut probleme.

Un aspect care mi-a plăcut foarte mult la Dacia Sandero Stepway 2020 este modul în care schimbă vitezele – pentru că nu prea am experiența condusului, am tendința să bruschez mașina atunci când schimb treapta, însă în această mașină senzația a fost aproape inexistentă. Rapoartele mi s-au părut mai scurte – am simțit mai repede nevoia să merg într-o treaptă superioară față de alte Dacii, ceea ce spune ceva dacă luăm în considerare stilul meu de condus foarte prudent, aproape paranoic, aș putea spune.

De asemenea, tot în comparație cu precedentele generații de Logan, frâna și accelerația nu mai sunt atât de sensibile. În special frâna, care, la modelele din trecut, cum o pișcai puțin, cum te trimitea în volan (în centură, mă rog). Curba de învățare a nivelului de presiune la care răspund pedalele nu mi se mai pare atât de mare, poți frâna progresiv cu ușurință, iar motorul nu se turează exagerat imediat ce ai atins accelerația, ba poate aici Dacia s-a dus puțin către extrema cealaltă și trebuie apăsat un pic mai tare pe pedala din dreapta. Sau poate e din cauza motorului de 1 litru, sau poate din cauza mea. Încă nu îmi dau seama. Un lucru ușor deranjant a fost forța de care era nevoie pentru a acționa maneta frânei de mână, dar poate aici sunt devină cele doar 50 de kilograme ale mele și lipsa vreunei puteri deosebite în brațe.

Nu am avut mult timp la dispoziție cu mașina, așa că nu am făcut un test de drum lung și nici despre consum nu aș ști ce să scriu. Aș putea doar să reamintesc că este vorba de un motor cu capacitatea cilindrică de 1l și că mașina este echipată și cu instalație de gaz, dar mai departe fiecare poate să își facă propriile presupuneri.

Per total, Dacia a reușit să facă din Sandero 2020 Stepway o mașină de 12.050 de euro care este și confortabilă, și care răspunde destul de bine la comenzi. O mașină destul de cuminte, dar nu complet lipsită de agilitate. Mi se pare că este o mașină bună de oraș, una cu care să te strecori în trafic (deși cele mai multe mașini tind să crească în dimensiuni de la o generație la alta). Iar noile mașini Dacia arată extraordinar atât la exterior, cât și la interior. O singură temere am, pe care o tot aud la alți șoferi și am apucat să experimentez un pic din ea și eu, iar aceasta se referă la puterea motorului de un litru. Eu, unul, nu știu dacă aș avea curaj să plec în vacanță la munte cu încă 4 prieteni și portbagajul plin dacă aș avea acest motor. Iar Eco-G 100 este cel mai puternic motor dintre cele disponibile pe noua generație de Logan și Sandero. Iar mie la mare nu îmi place.

Le mulțumesc celor de la Condorul Călărași pentru oportunitatea nu doar de a testa noua Dacia Sandero 2020 Stepway, ci și de a avea un prim contact cu noul Logan, despre care intenționez să scriu câteva cuvinte într-un articol viitor.

Să nu uit, pe cele două imagini de mai jos le folosesc ca wallpaper la telefon, dacă îți plac le-am pus într-un zip ca să le poți descărca la rezoluție înaltă.

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *