De ce bloggerii de tehnologie sunt plictisitori

Nu e prima dată când afirm asta, chiar dacă probabil nu am mai scris-o fix aici, dar bloggerii de tehnologie mi se par foarte plictisitori, poate că și eu sunt. Însă de câteva luni încoace mi-am dat seama și care este cauza acestui lucru.

Sunt unii bloggeri/vloggeri IT în țara noastră la care, imediat după ce ai pornit clipul/deschis articolul, te ia un somn atât de puternic încât îți vine să pui capul și să dormi direct pe tastatură. Asta se întâmplă fie din cauza limbajului folosit, fie din cauza felului lor de a vorbi, fie din cauza greșelilor de vorbire, fie din cauză că nu știu cum/nu vor să transmită o emoție celor care îi privesc/citesc.

Eu nu mi-am propus în mod expres să cercetez cauzele acestui comportament somnifer pe care îl au bloggerii de tehnologie, însă acest job m-a făcut să realizez de unde li se trage: mulți dintre cei care scriu/vorbesc despre IT și au trecut de, să zicem, 40 de ani, au lucrat mai mult sau mai puțin timp în presă. În linkul din fraza anterioară povesteam pe celălalt blog cum m-am simțit eu când am schimbat un job în publicitate pe unul în presă. Unul dintre cele mai importante lucruri, am simțit asta pe propria piele, este că în presă nu ți se cere să ai creativitate, nu ai ce face cu ea acolo. Ceea ce este perfect normal atunci când scrii despre politica și administrația localității sau țării de care te ocupi, despre economie și… cam atât.

Însă când vorbești despre tehnologie, părerea mea este că lucrurile stau altfel: ai câteva date fixe – dimensiunile aparatului, ceva denumiri specifice de componente și cifre care indică performanța (pe care oricum le înțelege doar o mică parte a oamenilor), în rest este (mai bine zis, ar trebui să fie) vorba despre ce poate face acel aparat, cum te ajută pe tine și, dacă ai o mega-inspirație sau spirit profetic, despre cum îi poate ajuta pe alții. Dacă ești suficient de nebun le poți spune oamenilor ce gust are smartphone-ul pe care îl testezi (dar asta înainte să apară telefoanele cu arome, că atunci nu ar mai fi nimic wow).

Bloggerii de tehnologie de la noi, chiar o parte însemnată dintre ei, consideră ceea ce fac ca fiind un „simplu” jurnalism. Doar că în a scrie/vorbi despre IT este destul de puțin jurnalism și loc de foarte multă creativitate. Nu mai este vorba doar despre a prezenta produse noi publicului, ci despre a crea conținut pe marginea dispozitivelor cu care intră în contact. La vloggerii cunoscuți străini, chiar și la cei care au adoptat sistemul de vorbit de la măsuță, mai vezi o mică scenetă, o idee mai trăsnită de a folosi un produs și câte alte idei.

Ai noștri nu vor, măi nene (cu foarte puține excepții)! S-au obișnuit să facă treabă de mântuială și să fie plătiți pentru asta când există destui oameni de toate vârstele cu idei mai multe și mai bune, dar care nu beneficiază de același sprijin financiar din partea companiilor. Iar când îi văd că mai primesc și premii pentru bâlbâielile lor spuse de parcă ar vorbi dintr-un covor rulat, zău de nu mă umplu de nervi!

 

Fotografie de la Marvin Meyer via Unsplash.

4 comments

  1. Părerea mea e că multe dintre review-urile în română sunt făcute în mod superficial, dar în ultima vreme cred că a crescut calitatea. Eu îi urmăresc des pe nwradu, revoblog, madalinliviu. Îi apreciez pentru că aduc o notă personală la ce scriu. Încerc și eu să contribui din când în când cu câte un review pe site-ul meu. Poate îmi dai și mie un feedback 🙂

    Pe partea de video, într-adevăr ai noștri se exprimă mai greu și încă nu se pricep la editare video. Băiatul acesta de la CS Tech face treabă bună, dar e și el la început https://youtube.com/channel/UC3gjFjjAry8uIABa9_i_L-g/videos

    Ar fi bine ca bloggerii sau vloggeri să fie plătiți așa cum spui tu, dar mie mi se pare că toată suținerea se duce la George Buhnici pentru că are o bază mare de subscriberi, iar restul sunt ignorați chiar dacă produc conținut de calitate.
    Tu pe cine apreciezi de la noi? CipFlixTV pare că s-ar încadra în cerințele tale.

  2. Salut!

    Dacă stau să mă gândesc, printre puținii oameni care vorbesc de tech și pe care îi urmăresc se află Dan Cadar de la Zona IT, mi se pare cel mai vocal dintre ăștia de pe la noi, thumbs up for him!, și (din păcate) George Buhnici. Spun din păcate, pentru că el primește mai mereu cam toate dispozitivele noi/high-end, deși mai sunt destui tineri care fac treabă bună. Mă bucur să aflu de unii dintre ei din comentariul tău. În rest, 95% din conținutul pe care îl consum e de la străini.

    M-am uitat pe blogul tău, pot să spun că îmi place un pic mai mult decât al meu 😀 pentru că pare că scrii constant, ceea ce e de bine. Pe de altă parte, singurul și mic inconvenient (asta e doar părerea mea) – îmi pare cam aglomerat, eu m-aș fi simțit mai bine pe o pagină aerisită.

    Și ca să răspund și la ultima parte a comentariului tău: sunt plătiți, doar că numai unii. De fiecare dată când au campanie Orange, Vodafone, Bitdefender și alții se duc la aceeași oameni. Unii dintre ei merită, fac asta de mult timp și bine, dar alții, precum ziceam în articol, nu fac decât să plictisească. Singurul lor „merit” e că se cunosc cu persoanele de la agențiile de PR. Mereu au circulat zvonuri că s-ar practica și pe acolo parandărăt (precum la acuzațiile de corupție din politică) gen „Îți dau ție campania asta dacă o parte din bani mi-i dai mie înapoi”, dar nu am dovezi în sensul ăsta.

    (P.S. Ce bine că m-am uitat în spam, commentul tău intrase din greșeală acolo!)

  3. Mersi pentru feedback. Nu știu dacă pot să fac ceva privind aglomerarea pentru că așa e structura temei. Aș vrea să-l fac să se încarce mai rapid. Succes în continuare, Ștefan!

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *